torsdag 7. oktober 2010

Ostesufflè

Herlig med to dagers høstferie. Kjenner jeg kunne likt å jobbe mindre, å ha litt fri midt i uka er bare så vanvittig bra. Har fått jobbet litt med huslige sysler, har strikket litt og kost meg masse.
Skulle nok vært mer ute, men i dag har det blåst masse, og da fristet det ikke med uteliv. Temperaturen er kjempefin for tiden, litt indian-summer-stemning når gradestokken viser mellom 15 og 20 grader så sent på året.
I natt har det vært storm, så noe måtte plukkes opp ute. Plantebakken min lå langt avgårde og ei krukke med begonia hadde veltet. Ellers var det lite som hadde flyttet på seg.

Nå når minstemann er på leirskole, må jeg benytte sjansen å lage mat med egg i. Så i dag ble det ostesufflè til middag. Det er lenge siden jeg har laget det, så det smakte utrolig godt. Her kommer oppskrifta på deilig kosemat.

Ostesufflè

50 g hvetemel
1 dl melk
1,5 dl matfløte
2 ss smør
200 g revet ost
4 store egg
salt
pepper

Smelt smøret og ha i mel.
Spe med melk og fløte, la det koke et par minutter.
Ta kjelen av platen og tilsett revet ost.
Rør inn en og en eggeplomme i sausen og smak til med salt og pepper.
Pisk eggehvitene stive og vend dem forsiktig inn i røren.
Hell røren i en sufflèform og stek nederst i ovnen på 185 grader i 40-45 minutter

Serveres straks den er ferdig

Jeg hadde tomatsalat og hvitløkbrød til.


1 kommentar:

Anonym sa...

jorid fikk smake
heldig
heldig