onsdag 15. september 2010

Bilyana Beach Hotel

Vi har hatt ei fantastisk uke i Nessebar, Bulgaria. Absolutt ingenting å klage på.
Vi hadde ikke vært i Bulgaria før, så vi var spente på hvordan det kom til å bli. Når jeg reiser til syden ønsker jeg å bo nært stranda og i gangavstand til sentrum, så det var kriteriene for at vi valgte reisemålet.
Flyet gikk tidlig om morgenen, så vi reiste til Gardermoen dagen før. Der møtte vi vårt reisefølge, en familie vi aldri har feriert sammen med før.
Flyturen til Bulgaria gikk i rasende fart. Det var bra service på flyet, skandinavisk personell. Maten var god til å være flymat og utvalget på Taxfree var ikke så verst det heller.
Deilig å komme frem om formiddagen, da fikk vi jo den dagen også med oss.
Det er nesten ikke leiligheter i Bulgaria, så vi måtte istedet for bestille to hotellrom siden vi er fire. Apollo hadde lovt oss å ønske at vi i hvertfall fikk rom ved siden av hverandre, men det var ikke sikkert det gikk i orden.
Derfor var overraskelsen stor da vi sjekket inn og fikk nøkkel til ei leilighet med "sea-view"

Leiligheten var kjempefin. Sjekk badet, med stimdusj og badekar. I tillegg hadde vi et lite-bad med toalett.

For første gang skulle vi bo på all inklusive. Det blir nok ikke siste gang, for det var utrolig lettvint. Bare det å slippe å tenke på å ha med penger og kort når vi skulle på stranda var deilig. Ble vi tørste kunne vi bare gå å hente oss øl, brus, vin eller drinker. Og ungene administrerte seg selv med is, brus og snacks.
Maten på hotellet var kjempegod. Det var varierte retter på buffeten og noe for en hver smak. Tror faktisk at jeg klarte å leve sunnere enn jeg ville gjort om vi hadde spist på restaurant. Styrte unna chips, spiste mest rent kjøtt og salater. Dermed gikk jeg ikke opp et gram i løpet av uka tross bøtter med øl, vin og gin tonic.
Minstemann derimot levde meget ensidig, han spiste frokostblanding, chips, is og løkringer hele uka. Datra ble frelst i nystekte pannekaker, så hun voktet kjøkkenpersonellet og fulgte med da de kom med de ferskeste pannekakene.

På hotellet var det aktiviteter hele tiden, men helt frivillig å delta. Tre aktivitetsguider forsøkte å få med seg folk. De var kjempe-energiske, men ikke påtrengende. Det ble allikevel ikke gym på noen av oss. Men en kveld var vi med på dansekonkuranse i restauranten. Skikkelig artig å svinge seg sammen med ungene sine. Minstemann var forøvrig helt rystet over ei dame på mormors alder som tok helt av på dansegolvet.

Stranda var helt nydelig, helt finkornet sand og passe langgrunt. Ingen stener eller skjær som kunne være vondt å trå på. Heller ikke søppel som slang. Vannet var nesten badekartemperatur og det var masse bølger der som det var råartig å bade i.
Bassengene var fine, men så nært stranda så ble det ikke svømming i klor for min del.

Nessebar gamle by var en trivelig plass å tilbringe kveldene i, selv om det var typisk syden med alle salgsbodene. Det var veldig billig, så ungene gikk bananas i klær og stæsj. En halv liter øl på restaurant kostet fra fem til ti kroner, litt annet enn her i by`n.
Folket var nøytrale, ikke pågående heller ikke virket de drittlei turister til tross for at det er på slutten av sesongen.

Den ene dagen da det var overskyet dro vi til Sunny Beach. Der var det også mye å handle og en helt annen puls i Nessebar. Kommer nok ikke til å ønske å dra dit igjen, greit på shopping- men er glad vi var i et roligere strøk