søndag 9. desember 2012

8. desember


Denne adventslørdagen har jeg brukt til å forberede kveldens middag. Har også fått gjort unna litt nødvendige ting innomhus. Og så har jeg fått slappet av og sett masse på tv. Lørdag formiddag går mitt favorittprogram i reprise; Masterchef Australia. Rekker sjelden å se alt, for det står på i timesvis. Men jeg prøver å få med meg det neste. Har ei lita notisbok som jeg skriver ned spennende smakskombinasjoner og andre gode tips. 
Det ble ikke så veldig avansert middag i dag, men både vi og gjestene var fornøyde- og det er i grunnen det viktigste.
Vi spiste rakfisk og det er jo veldig lettvint å forberede. Kun og koke poteter og hakke opp rødløk og purre, så hadde vi flatbrød og rømme til. 
Syntes jeg måtte lage en alternativ rett, siden ikke alle spiser rakfisk. Da ble det min favorittkyllingrett, og det blir nok middagen i dag også- for det ble rikelig igjen.
Til dessert laget jeg Key lime pie. Den ble en kjempegod og passe søt og frisk dessert. Var litt skeptisk til om jeg skulle få den ut av forma, så jeg satte like godt alt på bordet. Men konsistensen var bra, så det hadde gått fint å servere den på fat også. 

Key lime pie

300 g   Digestivekjeks
100 g   flytende margarine
1 ts      vaniljesukker
1 ts      kanel
1 boks søt kondensert melk
4          eggeplommer
1 dl      limesaft

Bland knust kjeks, margarin, kanel og vaniljesukker og stek i 5 min på 200 grader
La det avkjøle
Rør sammen (ikke visp) den kondiserte melken, eggeplommer, melka og limesaft og hell det i forma
Kaken må avkjøles i min 4 timer. Pyntes med limskall.

Ingen kommentarer: