torsdag 11. februar 2010

Ideen om ukemenyer

Nå har vi klart å lage ukesmenyer helt siden hverdagen begynte i 2010. Og det har fungert over all forventning.
Ikke alle ukemenyer følges til punkt og prikke. Det kan være at vi har såpass mye igjen av en middag at det blir restemat dagen etter. Og det kan være at det dukker opp ting som gjør at middagsplanene må endres. I morgen er det for eksempel fotballturnering. Da jeg laget menyen, visste jeg ikke at vi skal være i byen allerede kl halv fem. Da må datra lage seg noe selv, sånn at hun ikke er proppmett før kamp. Og det blir ikke tid til den planlagte middagen. Men det er helt greit, litt fravikelser tåler vi.
Det er flere fordeler med å planlegge måltider på denne måten. Det ene er at vi bruker mindre tid til å handle. Nå handles det stort en dag i uken, så fyller vi heller på med melk og annet vi går tom for.
Det andre er at det blir billigere. Vi har en plan og må i mindre grad velge hurtigløsninger. Nå kan jeg gjøre klart noe dagen før dersom det er mat som tar lengre tid å lage. I stedet for at det blir pizza og andre mindre gode hurtigmåltider.
Jeg ser også at fryseren begynner å få ledig plass. Med planlegging, har jeg fått brukt masse kjøtt og fisk fra fryseren.
Og sist, men ikke minst- så slipper vi å bestemme hver dag hva vi skal ha til middag. Det syntes jeg mange ganger var det verste, det ble mye mindre variasjon enn vi har fått til nå.
Anbefaler dette til andre. For å få ideer til middager, be familiemedlemmene å lage ei liste på 10 retter hver.

Ingen kommentarer: