tirsdag 26. oktober 2010

Studentlivet

Denne uka har det vært studiesamling. Artig å treffe de andre igjen og godt å bli litt fokusert.
Å være deltidsstudent er krevende, og egner seg nok ikke for alle (som foreksempel meg). Har en lei tendens å glemme at jeg studerer, så når jeg kommer på det blir jeg helt manisk ala Mr Bean da han tok eksamen.
Nå er det altså oppgave som står i fokus. Har valgt å skrive om årsaker og konsekvenser til frafall i den videregående skole. Har vært innom mange vinklinger når det gjelder problematikken. Og tenker mer og mer på at det kanskje må forventes et visst frafall. Vi mennesker er jo forskjellige, også ungdom. Og alle passer ikke i den samme forma. Nå da skolen er blitt mer teoretisk har praktiske og estetiske fag måtte vike. De som før kunne bli håndtverkere fordi de ikke var interessert i allmennfag, de må nå sitte å analysere dikt i norsktimene.
I tillegg har arbeidsmarkedet forandret seg. Tidligere var det en mulighet for ungdom, som ikke var motiverte for skolegang, å få seg lønnet arbeid. I dag hvor vi er blitt så skolerte, er kravene for å ha arbeid som hovedsyssel at man må ha en utdannelse.
Her er det mange faktorer som spiller inn og mange vinklinger jeg kan velge i oppgaven. Bare så synd at jeg ikke kan si noe om hvilke tiltak jeg mener som bør iverksettes. Det er jo det som er artig å skrive om.
Det blir bare halv dag for min del i morgen. Minstemann skal til kjeveortoped, og da må vi helt til Harstad. Der rekker vi en time i butikker før det er meglersamling. Så da må vi finne noe å sysselsette han med mens vi har møte. Om det ikke blir senkveld, blir det iallefall kjekt å treffe de andre meglerne og utveksle erfaringer.
Nå er det TV og strikketøy resten av kvelden.

Ingen kommentarer: